teepacks-malba.jpg

Novodobá historie

Dnes didgeridoo nachází téměř v každém koutě světa své využití v nejrůznějších hudebních žánrech, v kombinaci s jinými hudebními nástroji, jako doprovod atd.

Si - Spirit



Samozřejmě v neposlední řadě také jako čistě sólový nástroj za doprovodu jednoduché rytmiky (chrastítka, rytm. dřeva, djembe atp.). Didgeridoo v Čechách významně zpopularizoval Ondřej Smeykal. Jeden z nejvýznamnějších a nejosobytějších hráčů s originálním stylem hry, který ovlivnil širokou masu interpretů daleko za hranicemi Čech.

Určitou pozornost pak didgeridoo také přitahuje pro určitý vliv v oblasti změněných stavů vědomí, při relaxaci anebo meditaci. Vibrace, kterou tento nástroj generuje, má schopnost proniknout skrze vnímání hluboko do bytosti - dojem, co téměř jistě neumožní žádný jiný hudební nástroj - doslova ohmatat si zvuk a vibrací se uvolnit a nabít. Je mnoho lidí kteří si didgeridoo pořídili jen pro úlevu, kterou pocítili při hře večer, po rušném dni... Cirkulační dýchání, které se u hry používá, přispívá k značné obměně vzduchu v organismu a při hře na plnou kapacitu nástroje působí hra na didgeridoo jako skutečná tělesná masáž. Skrze rázový pohyb bránice při každém přídechu, který tělo i vnímání hráče pořádně rozhýbe, dochází k celobytostnému zapojení. Silná vibrace, proudící i přes náustek v přímém kontaktu se rty hráče, pak v bytosti dokreslý celkový dojem. Jako zajímavost, poznal jsem lékaře, který se speciálně zabýval léčením dechového ústrojí a začal doporučovat, po vlastních zkušenostech, hru na didgeridoo jako doplňkovou praxi léčby pro astmatiky a i další pacienty v rámci endogenního dýchání.

Didgeridoo v našich podmínkách vzniká za zásadního přispění člověka, na rozdíl od Austrálie, kde ho vyrábí termiti a domorodci v kooperaci.  U nás se tedy jedná o regulérní výrobu hudebního nástroje od začátku do konce. V zásadě se užívají dva výrobní postupy při výrobě didgeridoo z našich dřevin a to: 1. vrtáním - dutina budoucího nástroje se do připraveného korpusu tvoří odvrtáváním dřevní hmoty dlouhými vrtáky a ubíracími frézkami, anebo 2. půlením - připravený korpus na budoucí didgeridoo se podélně rozřízne a dutina se do obou půlek vytvoří, vydlabe dutými  dláty a po té se obě poloviny slepí. Tyto výrobní postupy a rozmanitost našich dřevin umožňují pak tvořit nástroje různého zvukového zabarvení a kvality. Sice naše dřeviny nedosahují tvrdosti a houževnatosti Eukalyptu, ale mají zase jiné své vlastnosti, např. pružnost, která vykouzlí neméně impozantní jasanový nebo akátový zvuk...:-)