Po letech jsem si nechal opět poslat z didjshop.com v Austrálii eukalyptové didgeridoo, které mne zaujalo přirozeně zvukem, ale zejména mimořádnou sílou stěn a váhou přes 6 kg. To byl hlavně můj zájem - možnost eventuelně z akustických důvodů zasáhnout do dutiny nástroje. Po doručení a prvním testu jsem byl spokojen jako před lety... krásná resonance, čistý hlas - kvalita kterou si australani ale nechají zaplatit. Také byl hned vidět jasný potenciál v prohloubení zvuku - hledal jsem hluboký, ale univrsálnější nástroj se silnýmy basy. Dutinu jsem pak skutečně po rozvážení dlouhými frézkami na dvou místech rozšířil a oblast za náustkem mírně vyplnil eukalyptovými pilinami spojenými trdou pryskyřicí. Úpravou dutiny jsem dosáhl slyšitelně větší celkové rezonance a hlasitosti a úprava za náustkem přinesla dobře hratelný i druhý přefuk. Překvapením bylo i vylepšení hracího protitlaku, i když jen mírné. Zvuk z nástroje jen teče a zvoní ve všech polohách. Extra tvrdá ryskyřice, kterou jsem použil na novou impregnaci dutiny, vyhoupla zvuk ještě o stupínek a brilantní čistota a probarvenost zaujme na první poslech...
Didgeridoo bylo původně opracované na hrubo a zahlazené jen nejhorší nerovnosti a natřené v několika vrstvách akrylovým lakem. Stejným lakem byla ošetřena i dutina nástroje a náustek byl tradičně udělaný z vosku (viz první sada obrázků). Po úpravě dutiny jsem tedy nástroj opracoval a vybrousil do hladka. Okamžitě vynikla textura dřeviny a v některých místech i její kakaové jádro. Tvrdý voskový olej pak vzhled decentně zvýraznil, což je dobře viditelné v druhé sadě obrázků, která zároveň slouží pro celkové srovnání s původním didgeridoo ...
před úpravou
po úpravách
Nabízím nahoře uvedené úpravy jak akustického rázu, tak celkového vzhledu na eukalyptových didgeridoo, anebo jen čistě zhotovení dřevěného náustku. Ten je jasnou výhodou oproti voskové variantě, která má po čase, vlivem tepla a tlaku přenášeném hráčem na náustek, tendenci se bortit. V případě zájmu mne kontaktujte a můžeme probrat možnosti.