Mirka Kabourková - Didgeridoo v jeskyni 2016

06.2016 Letošní ročník Didgeridoo v jeskyni se zdál být přelomový co do organizace i nabídky kvalitních interpretů na tento nejstarší hudební nástroj na světě... Jeden interpret ze všech mi ale v paměti uvízl nejvíc a to česká hráčka na didgeridoo Mirka Kabourková. Nejde o to jestli byla nejlepší, většinou každý kvalitní hráč může nabídnout originální podání, výsledek vlastní invence, šlo spíš o čistotu a nenucenost podání její hry. Mne osobně nejvíce imponovalo její mimořádně dobré použití bránice a na tomto základě tvorba hráčsky silných skladeb - sekvencí... Nevidí se často takové nasazení bez nutných příkras k odpočinku:-)... Mirka je určitě na České didgeridoo scéně objevem a její hra se dá velmi příjemně poslouchat, vyzařuje přirozenou kompaktnost a jakoby říká, toto je didgeridoo - jednoduchost, síla, vibrace. Na netu jsou k ke shlédnutí nějaké ukázky Mirky hry, nicméně letošní její projev na festivalu zcela jasně nastínil její další snaže...

Diskuze: 0 komentářů

Základy akustiky didgeridoo

Vzhledem k několika dotazům které jsem v průběhu let dostal, jsem se rozhodl nastínit některé nejdůležitější akustické vlastnosti didgeridoo, které by pomohli zájemcům k výrobě vlastního nástroje. Jedná o zhušťěný popis osobních zkušeností s fungováním chvění vzduchového objemu v dutině didgeridoo. Nejde o ambici na rozbor akustiky didgeridoo, ale o nastínění výhradně praktických zkušeností použitelných při výrobě. Hloubka základního tónu – ladění nástrojeTo, jak didgeridoo zní ve svém základním tónu (je-li spíše basové či středové, nebo ve výškových polohách), se primárně odvíjí od celkové délky nástroje, poté od profilu dutiny a tvaru rezonátoru - koncové části didgeridoo. Pro lepší chápání věci jsem rozdělil nástroj na tři základní části a to z hlediska funkce chvění vzduchového objemu v dutině nástroje: obr.č.1     Tlakovací část, resp. její profil, má největší vliv na to, pod jakým tlakem se na...

Diskuze: 0 komentářů

Prevence poškození didgeridoo

11.2015. Čas od času dělám různé menší i větší opravy didgeridoo a setkávám se většinou s poškozením, kterému by šlo vhodným zacházením předcházet. Z velké části se jedná zejména o prasklé části nástroje a to z různých důvodů, opravuji i třeba důsledek nevhodného umístění nebo nešetrného zacházení. Je několik důvodů proč k takovému poškození dojde a uvedu zde, jak podobným nepříjemnostem jednoduše předejít. Na začátek vezmeme asi nejčastější problém a to je prasknutí spodní části didgeridoo - rezonátoru. Jsou v zásadě asi tři důvody proč k prasknutí dojde: 1. vlivem pádu (nástroj je např. nevhodně opřen), 2. vlivem nepřiměřeného tlaku (uskladnění při přepravě atp.) a 3. působením vlhkosti. Ta vniká do dřeva jak z obroušené dosedové plochy, kde je nástroj v kontaktu přímo se zemí při hře, tak i z vysoké celkové okolní vlhkosti kde se nástroj nachází. Těmto event. nepříjemnostem lze předejít: 1. Digeridoo zabezpečíme vždy, když není použ&ia...

Diskuze: 0 komentářů

Výroba didgeridoo v praxi

01.2015 Ahoj Honzo,prvně Ti mockrát děkuju za Tvůj web, smekám klobouk před otevřeností s jakou se dělíš o své zkušenosti, know-how... chodím se sem dívat už 2, možná i 3roky... pomohlo mi to při tvorbě dvou didgeridoo, díky tomu na něj i hraju (sice jen občas, ale přeci) a taky mi to rozšířilo obzory. Prosím Tě o pár rad, jsou to možná drobnosti, ale nějak si nejsem jistý kudy dál. Předloni a loni jsem v zimě hledal vhodné kusy a nechal je na hůře sušit (loňská várka popraskala vcelku rychle - asi bylo málo zima a míza nebyla stažená a taky dost možná barva na čelech dřev nebyla tou nejlepší volbou). Z předloňské várky jsem loni (tzn. po roce) částečně opořízoval kůru a hle, habry, které dosud byli bez prasklin se rozjeli na několika místech(kontrola cca po měsíci)..nechal jsem je teda ležet a teď se v tom snažím zorientovat, jak na ně nebo jestli je nechat na výrobu něčeho jiného.. praskliny jsou takřka po celé délce - má to smysl opravovat? - píšeš o vybrušování přesných kusů a jejich naklížení. Nedovedu si to dost jasně představit, je tu na mě asi moc proměnných a nebo tuto...

Diskuze: 0 komentářů

Zvuk

  11.2013 Zvuk - z nějakého důvodu formuje přírodní neživou hmotu (třeba písek na rezonanční desce) do zajímavých a harmonických obrazců, přesně podle frekvenčního nastavení zvukového zdroje. Pamatuji si, že podobné experimenty probíhaly už za komunistů (byli z toho nějaké fotky). Taky si vzpomínám jak nám jako dětem ukazovali ve škole na fyzice řazení siločar z kovového prachu, které vykouzlilo zase magnetické pole. Nicméně toto provedení (v odkazech) tomu dává samozřejmě jiný rozměr. Když tohle dělá zvuk s pískem, do čeho a jakých vzorců rozkmitá asi buňky našeho těla a jak třeba napomáhá utvářet vůbec naši realitu? Pro oko ještě něco tady.  Někdo říká, že didgeridoo, resp. jeho zvuk, může léčit, pak by možná bylo zajímavé vytvořit a vidět vzorce tohoto nezaměnitelného prazvuku. . . Stalo se a utrpěl jsem silnější poruchu vnitřního ucha. Ta má za následek ztrátu rovnováhy a vůbec zkreslené vnímání bezprostředního prostoru. Vnitřní ucho je cca ve středu hlavy a vypadá trochu jako velká hadicová vodov...

Diskuze: 2 komentáře

Austrálie očima Aldamana

 >>> Průběh expedice můžete sledovat na facebooku a těchto stránkách <<< EXPEDICE ARNHEM LAND 2013                                                                      "Cesta do času snění a zpět" ...Vážení přátelé,hře n DIDGERIDOO se věnuji od roku 1999. Vždy mě zajímaly kořeny tohoto nástroje a kulturní souvislosti. Poslední tři roky se aktivně vzdělávám v této oblasti. Nyní konečně uzrál čas ...Pro realizaci mého velkého životního snu, cesty do Austrálie na "EXPEDICI ARNHEM LAND 2013". Jedná se o soukromou "one man" výpravu na vlastní pěst k posledním žijícím nositelům nejstarší dochované kultury z doby kamenné. Tříměsíční pobyt bude věnovaný studiu tradiční domorodé (Aboriginské) kultury. Hře na DIDGERIDOO či spíše původním stylům Arnhemské země Yidaki a Mago, tance, malba, zpěv...

Diskuze: 18 komentářů

Úpravy a ladění eukalyptového digeridoo

21.6.2013 Někdy se stane, že na eukalyptovém didgeridoo je tón jaksi zastřený, popř vyloženě tupý. Může se jednat o nástroje ať přímo z Austrálie nebo o eukalypt z jiné části světa (ponejvíce z Indonésie.) V tomto případě existuje možnost, dostat takovýto nástroj, patřičnou úpravou, do zcela jiné (vyšší) zvukové roviny. Čas od času se k takové úpravě na požádání také dostanu a výsledky jsou mnohdy překvapující (jak vhodným odstraněním přebytečné masy dřeva doslova vznikne odlišný zvuk). Kolikrát stačí pozorovat co se stane například jen zhotovením tvarově vhodného, dřevěného náustku na eukalyptovém nástroji, kde byla původně jen vosková náhražka. Zde bych chtěl ale ukázat práci Tomáše Vokálka (mimochodem příležitostného výrobce kvalitních didgeridoo z našich dřev) ketrý upravuje eukalyptová didgeridoo jejich majiteli. Z časových důvodů jsem doporučil Tomáše a jeho práce vypadá velmi slibně . . . (viz foto a text dole)   Zdravím Honzo.    Tomáš statečně bojuje :)&n...

Diskuze: 8 komentářů

Fujara

  Mimo vážný zájem o didgeridoo, především jeho výrobu ale i  hru na něj, mne vždy zajímaly i ideální doprovodné nástroje, které s didgeridoo jaksi přirozeně souzní, ale i sami mají samozřejmě neopakovatelný a originální výraz. Mezi velmi zajímavé nástroje hodící se k didgeridoo (rytmické nástroje ani neuvádím, snad všechny totiž dokáží s didgeridoo dobře souznít) patří, mimo jiné, i flétny. Mimořádně pak ty, kde je, jak říkám, "slyšet vítr", nebo jednoduše - proudění  vydechovaného vzduchu tvořícího zvuk . Mám konkrétně na mysly tři základní druhy dechových nástrojů: šakuhači, panovu flétnu a především fujaru, tento zcela originální a jedinečný slovenský hudební nástroj. Právě tón fujary ve mne vzbuzuje vždy údiv a dřív probouzel zájem si na něj zkusit zahrát. Zvuk z něj totiž doslova připomíná oživlý vzduch a díky používaným hracím, vstupním tlakům, o různé síle, představuje nástro...

Diskuze: 2 komentáře

Vydlabaný eukalyptus:)

 Od začátku mého snažení o vytvoření didgeridoo těch nejlepších zvukových vlastností, jsem chtěl vyrobit nástroj z eukalyptu sám a po „našem“:) Takže pěkně připravit do tvaru, rozříznout a vtisknout do tohoto jedinečného materiálu dutinu dle vlastních zkušeností. Žádní termiti v AU co si dělaj uvnitř stromku více méně co chtěj:))). S masivem eukalyptu z AU (ale nejen z těchto končin, ale i z Řecka, nebo Španělska) je problém. Totiž dovézt, nebo si nechat zaslat, za rozumnou cenu dřevo dobře usušené v kulatině, nebo i v rozumné tloušťce z větší těžby v hranolech, je téměř (zejména z finančního hlediska) nad „lidské síly“:) A to vůbec neberu v potaz byrokracii kolem toho všeho. Měl jsem možnost se o věci něco dozvědět, když jsem se pídil po tom, jak dostat třeba opravdu nádhernej bloodwood v kulatině z Korfu (fytokontrola atd. . . )! Nu a po nějakém čase jsem měl štěstí, když jsem narazil na možnost vyrobit didgeridoo z lepených hranolů eukalyptu pěstovaném v ve Španělsku, v Galicii pro dřevozpracující průmysl. Takže jsem si vlastně opět po delší době udělal n&aac...

Diskuze: 0 komentářů

Aura Video a Didgeridoo

Již podruhé jsem měl možnost si vyzkoušet funkci a působení Aura Video Biofeedback. Toto zařízení pro snímání a převedení aurického vyzařování člověka do viditelného spektra provozuje Milena Svorová v Praze a poskytuje tím zajímavý pohled na vlastní bytost pro širší veřejnost. A to jak v oblasti duševního - emocionálního stavu jedince, tak i pro případný pohled na možný zdroj zdravotních potíží. Velmi zajímavá se také jeví možnost sledovat ve změnách vlastní aury event. duchovní snažení člověka - a to jak bezprostředního charakteru (okamžité změny vědomí), tak z dlouhodobého hlediska.Zcela přirozeně mne tedy zajímala možnost sledování těchto změn v aurickém obalu člověka při hře na didgeridoo a tedy jaksi zviditelnit působení této jedinečné vibrace. Nutno říci, že toto působení je nejlépe viditelné u citlivějších lidí. Nejlépe s odlišnými barvami, tj. vyzařováním vlastní aury, od běžného průměru, řekněme zemitějších, stabilnějších jedinců. No a právě Mile...

Diskuze: 0 komentářů