Nové CD 2017 - Vibrační bdění

Nikdy jsem se u didgeridoo moc nezabýval tím, jak to bude dál ve smyslu výroby nebo směrování způsobu hry... Musím říct, že jsem vlastně po celou dobu k těmto věcem přistupoval a přistupuju velmi volně, bez tlaku... nijak jsem cíleně a pravidelně nehrál (nenacvičoval techniky)...když mne ale nějaký nápad „překvapil“ tak jsem se ho snažil rozvést co nejlépe a nejblíže k mým možnostem a proseděl třeba i hodiny ve zkušebně a zpracovávat inspiraci...Výsledkem je "destilát" šesti skladeb které jsem dal na CD s názvem Vibrační bdění. Jedná se o zpracování mých kořenových motivů které mne po dlouhé roky oslovovali a stále oslovují a ponechaných v sólové podobě - tedy jen hutná dynamika digeridoo která rozvlní prostor:-)CD je možné, v případě zájmu, objednat přímo u mne za 200,-Kčhonza@didgeridoo-art.cztel: 776580175Honza Vlach. Zvuková ochutnávka: 1. High love                              4. Valčík  ...

Diskuze: 0 komentářů


Co je nového:-)

05.2017 V nejbližší době bych měl mít hotový podklad pro své nové CD - Vibrační bdění a v průběho léta bude možné, pro zájemce, ke koupi u mne na webu. Bude se jednat o můj čistě sólový projekt s důrazem na energii, surovost a dynamiku tohoto jedinečného nástroje. Vydestiloval jsem nejsilnější motivy, které mne ovlivnili a hraji v rozmezí cca 10let a dal je jednoduše na disk...:-)  V průběhu jara jsem opět vytěžil mimořádně krásné rovné kmeny Jasanu pro výrobu těch nejlepších nástrojů z mé dílny. Podobné my nyní dosychají ve skladech a je možné, pro zájemce o konkrétní zvukové zabarvení, nebo konkrétní tón po stupnici, zadat své požadavky a já se pokusím naplnit dané očekávání:-). Soustředil jsem se letos také na kácení žádaného akátového dřeva pro výrobu didgeridoo a podařilo se mi sehnat zejména objemnější kusy pro větší rezonátory:-). Opět, jako u jasanu, mám již podobné akáty předsušené a připravené k výrobě a tedy je možné, pro zájemc...

Diskuze: 0 komentářů


Mirka Kabourková - Didgeridoo v jeskyni 2016

06.2016 Letošní ročník Didgeridoo v jeskyni se zdál být přelomový co do organizace i nabídky kvalitních interpretů na tento nejstarší hudební nástroj na světě... Jeden interpret ze všech mi ale v paměti uvízl nejvíc a to česká hráčka na didgeridoo Mirka Kabourková. Nejde o to jestli byla nejlepší, většinou každý kvalitní hráč může nabídnout originální podání, výsledek vlastní invence, šlo spíš o čistotu a nenucenost podání její hry. Mne osobně nejvíce imponovalo její mimořádně dobré použití bránice a na tomto základě tvorba hráčsky silných skladeb - sekvencí... Nevidí se často takové nasazení bez nutných příkras k odpočinku:-)... Mirka je určitě na České didgeridoo scéně objevem a její hra se dá velmi příjemně poslouchat, vyzařuje přirozenou kompaktnost a jakoby říká, toto je didgeridoo - jednoduchost, síla, vibrace. Na netu jsou k ke shlédnutí nějaké ukázky Mirky hry, nicméně letošní její projev na festivalu zcela jasně nastínil její další snaže...

Diskuze: 0 komentářů


Světové didgeridoo v Hejnicích 2016

Chcete si poslechnout to nejoriginálnější z didgerioo vůbec? Pak není nutné jezdit bezpodmínečně za hranice naší země, třeba do Austrálie...:-) Můj kamarád, který si tento nástroj oblíbil, založil v Hejnicích u Liberce tradici koncertů na didgeridoo v místním, akusticky zajímavém prostoru baziliky Navštívení panny Marie. Na letošní ročník je pozván hráč světové kvality Ondřej Smeykal ( http://www.smeykal.com/ ) s jeho sólovým vyjádřením hry na tento jedinečný nástroj... Přijďte nasát hloubku a dynamiku didgeridoo do akusticky zajímavého prostoru starého kláštera ( http://www.turistika.cz/vylety/hejnicka-bazilika-poutni-misto-h-horjizerskyc ) na úpatí Jizerských hor. ...

Diskuze: 0 komentářů


Doplněk k sušení

03.2016 Každý rok v období ledna a února se věnuji sběru kvalitních stromků na výrobu didgeridoo. Jedná se zejména o jasan, akát a habr. Pokud rostou tyto, povětšinou náletové, stromky dále od sebe, vyženou množství bočních větviček. V počátcích jsem všechny tyto výhonky důkladně odstranil a kmeny uložil ke schnutí. Později jsem si všiml, že se mi podařilo (asi z lenosti:-)) na některých kmenech boční větve ponechat. V sušárně pak, v začátcích jarního období, postupně tyto větve obrostli menšími listy a využili k tomu právě obsaženou, přirozenou vlhkost v pokáceném kmenu. To je z hlediska sušení kvalitního materiálu pro didgeridoo z tvrdých dřev, velmi náchylných k tvoření trhlin, určitá pomoc - zejména v počátcích schnutí. Protože každý i sebemenší úbytek vlhkosti z takto velmi tvrdých dřevin jako je jasan, akát, habr, ale i dub a buk, je velmi důležitý. Zejména když se takto vlhkost jaksi přirozeně a pozvolna přetransformuje v malé, ale přesto listy a pomůže zůstat sušenému materiálu bez větších defektů a v tvarov&e...

Diskuze: 0 komentářů


Základy akustiky didgeridoo

Vzhledem k množství dotazů, které jsem v průběhu let dostával a stále občas dostanu, jsem se rozhodl, nastínit některé, nejdůležitější akustické vlastnosti didgeridoo, které by pomohli zájemcům k výrobě vlastního nástroje a i event. projasnit určité „pověsti“ a „tajemství“ okolo jeho výroby :o). Totiž, základní požadavky a kvality didgeridoo, jsou mezi hráči celkem dané a tak se zde v kostce pokusím vysvětlit, na základě čistě vlastních osobních zkušeností, v jakém jsou vztahu k délce nástroje, profilu dutiny, sílám stěn a druhu použitého materiálu. Předesílám hned na začátku, že se jedná o zhušťený, avšak komplexní, popis základních principů fungování chvění vzduchového objemu v didgeridoo a s tím spjatých zvukových projevů tak, jak to na základě dlouholetých zkušeností osobně vidím. Nebudu se tedy pouštět do rozsáhlých rozborů a pokoušet se problematiku postihnout ve všech detailech ovlivňující jemné zvuková nuance. Důvod je prostý, i s...

Diskuze: 0 komentářů


Prevence poškození didgeridoo

11.2015. Čas od času dělám různé menší i větší opravy didgeridoo a setkávám se většinou s poškozením, kterému by šlo vhodným zacházením předcházet. Z velké části se jedná zejména o prasklé části nástroje a to z různých důvodů, opravuji i třeba důsledek nevhodného umístění nebo nešetrného zacházení. Je několik důvodů proč k takovému poškození dojde a uvedu zde, jak podobným nepříjemnostem jednoduše předejít. Na začátek vezmeme asi nejčastější problém a to je prasknutí spodní části didgeridoo - rezonátoru. Jsou v zásadě asi tři důvody proč k prasknutí dojde: 1. vlivem pádu (nástroj je např. nevhodně opřen), 2. vlivem nepřiměřeného tlaku (uskladnění při přepravě atp.) a 3. působením vlhkosti. Ta vniká do dřeva jak z obroušené dosedové plochy, kde je nástroj v kontaktu přímo se zemí při hře, tak i z vysoké celkové okolní vlhkosti kde se nástroj nachází. Těmto event. nepříjemnostem lze předejít: 1. Digeridoo zabezpečíme vždy, když není použ&ia...

Diskuze: 0 komentářů


Zemřel český hráč na didgeridoo

05.2015 Hráč na didgeridoo a hostující člen uskupení Divokej bill, Lukáš Toman, zemřel 8. května náhle na srdeční příhodu. Více ZDE ...

Diskuze: 0 komentářů


Didgeridoo v bazilice 2015

 Třetí ročník didgeridoo v zajímavém akustickém prostoru..... ...

Diskuze: 0 komentářů


Sběr dřeva 2015

04.2015 Podařilo se a v druhé třetině zimního období nastalo déletrvající mrazivé počasí...ideální čas pro sběr těch nejkvalitnějších kmenů pro výrobu didgeridoo. Tento rok jsem se soustředil zejména na kácení akátového dřeva které patří do mé "svaté trojice" (jasan, akát, habr) dřev, ze kterých lze u nás vyrobit ty nejlepší nástroje, s tím nejlepším zvukem. Akát je velmi oblíbený a u hráčů na didgeridoo (zejména u těch pokročilých) kteří mne pověřují výrobou svého didgeridoo, má své silné místo. Je to dáno zejména tím, že se jedná o jedno z nejtvrdších dřev co lze u nás sehnat... Ano to je pravda, nicméně  stejně tvrdý je právě zmíněný jasan a habr. Jasan mnohdy, dle vlastní zkušenosti na vybraných korpusech, své dva bratry (akát, habr) ale předčí a to právě co do hustoty narostlé dřeviny. Na fotkách v textu vidíte nádherné akátové kmeny bez jediné vady které jsem uložil letos k sušení a cca za 20 měsíců b...

Diskuze: 0 komentářů


Výroba didgeridoo v praxi

01.2015 Ahoj Honzo,prvně Ti mockrát děkuju za Tvůj web, smekám klobouk před otevřeností s jakou se dělíš o své zkušenosti, know-how... chodím se sem dívat už 2, možná i 3roky... pomohlo mi to při tvorbě dvou didgeridoo, díky tomu na něj i hraju (sice jen občas, ale přeci) a taky mi to rozšířilo obzory. Prosím Tě o pár rad, jsou to možná drobnosti, ale nějak si nejsem jistý kudy dál. Předloni a loni jsem v zimě hledal vhodné kusy a nechal je na hůře sušit (loňská várka popraskala vcelku rychle - asi bylo málo zima a míza nebyla stažená a taky dost možná barva na čelech dřev nebyla tou nejlepší volbou). Z předloňské várky jsem loni (tzn. po roce) částečně opořízoval kůru a hle, habry, které dosud byli bez prasklin se rozjeli na několika místech(kontrola cca po měsíci)..nechal jsem je teda ležet a teď se v tom snažím zorientovat, jak na ně nebo jestli je nechat na výrobu něčeho jiného.. praskliny jsou takřka po celé délce - má to smysl opravovat? - píšeš o vybrušování přesných kusů a jejich naklížení. Nedovedu si to dost jasně představit, je tu na mě asi moc proměnných a nebo tuto...

Diskuze: 0 komentářů


Zvuk

  11.2013 Zvuk - z nějakého důvodu formuje přírodní neživou hmotu (třeba písek na rezonanční desce) do zajímavých a harmonických obrazců, přesně podle frekvenčního nastavení zvukového zdroje. Pamatuji si, že podobné experimenty probíhaly už za komunistů (byli z toho nějaké fotky). Taky si vzpomínám jak nám jako dětem ukazovali ve škole na fyzice řazení siločar z kovového prachu, které vykouzlilo zase magnetické pole. Nicméně toto provedení (v odkazech) tomu dává samozřejmě jiný rozměr. Když tohle dělá zvuk s pískem, do čeho a jakých vzorců rozkmitá asi buňky našeho těla a jak třeba napomáhá utvářet vůbec naši realitu? Pro oko ještě něco tady.  Někdo říká, že didgeridoo, resp. jeho zvuk, může léčit, pak by možná bylo zajímavé vytvořit a vidět vzorce tohoto nezaměnitelného prazvuku. . . Stalo se a utrpěl jsem silnější poruchu vnitřního ucha. Ta má za následek ztrátu rovnováhy a vůbec zkreslené vnímání bezprostředního prostoru. Vnitřní ucho je cca ve středu hlavy a vypadá trochu jako velká hadicová vodov...

Diskuze: 2 komentáře


Austrálie očima Aldamana

 >>> Průběh expedice můžete sledovat na facebooku a těchto stránkách <<< EXPEDICE ARNHEM LAND 2013                                                                      "Cesta do času snění a zpět" ...Vážení přátelé,hře n DIDGERIDOO se věnuji od roku 1999. Vždy mě zajímaly kořeny tohoto nástroje a kulturní souvislosti. Poslední tři roky se aktivně vzdělávám v této oblasti. Nyní konečně uzrál čas ...Pro realizaci mého velkého životního snu, cesty do Austrálie na "EXPEDICI ARNHEM LAND 2013". Jedná se o soukromou "one man" výpravu na vlastní pěst k posledním žijícím nositelům nejstarší dochované kultury z doby kamenné. Tříměsíční pobyt bude věnovaný studiu tradiční domorodé (Aboriginské) kultury. Hře na DIDGERIDOO či spíše původním stylům Arnhemské země Yidaki a Mago, tance, malba, zpěv...

Diskuze: 18 komentářů


Úpravy a ladění eukalyptového digeridoo

21.6.2013 Někdy se stane, že na eukalyptovém didgeridoo je tón jaksi zastřený, popř vyloženě tupý. Může se jednat o nástroje ať přímo z Austrálie nebo o eukalypt z jiné části světa (ponejvíce z Indonésie.) V tomto případě existuje možnost, dostat takovýto nástroj, patřičnou úpravou, do zcela jiné (vyšší) zvukové roviny. Čas od času se k takové úpravě na požádání také dostanu a výsledky jsou mnohdy překvapující (jak vhodným odstraněním přebytečné masy dřeva doslova vznikne odlišný zvuk). Kolikrát stačí pozorovat co se stane například jen zhotovením tvarově vhodného, dřevěného náustku na eukalyptovém nástroji, kde byla původně jen vosková náhražka. Zde bych chtěl ale ukázat práci Tomáše Vokálka (mimochodem příležitostného výrobce kvalitních didgeridoo z našich dřev) ketrý upravuje eukalyptová didgeridoo jejich majiteli. Z časových důvodů jsem doporučil Tomáše a jeho práce vypadá velmi slibně . . . (viz foto a text dole) Zdravím Honzo.  Tomáš statečně bojuje :) s t&ia...

Diskuze: 8 komentářů


Nové CD - Vibrační bdění - Jan Vlach

 CD - Vibrační bdění04. 2017 Nikdy jsem se u didgeridoo moc nezabýval tím, jak to bude dál ve smyslu výroby nebo směrování způsobu hry... Musím říct, že jsem vlastně po celou dobu k těmto věcem přistupoval a přistupuju velmi volně, bez tlaku... nijak jsem cíleně a pravidelně nehrál (nenacvičoval techniky)...když mne ale nějaký nápad „překvapil“ tak jsem se ho snažil rozvést co nejlépe a nejblíže k mým možnostem a proseděl třeba i hodiny ve zkušebně a zpracovávat inspiraci...Výsledkem je "destilát" šesti skladeb které jsem dal na CD s názvem Vibrační bdění. Jedná se o zpracování mých kořenových motivů které mne po dlouhé roky oslovovali a stále oslovují a ponechaných v sólové podobě - tedy jen hutná dynamika digeridoo která rozvlní prostor:-)CD je možné, v případě zájmu, objednat přímo u mne za 200,-Kčhonza@didgeridoo-art.cztel: 776580175Honza Vlach. Zvuková ochutnávka: 1. High love                              4. Valčík  CD - ...

Diskuze: 9 komentářů


Fujara

  Mimo vážný zájem o didgeridoo, především jeho výrobu ale i  hru na něj, mne vždy zajímaly i ideální doprovodné nástroje, které s didgeridoo jaksi přirozeně souzní, ale i sami mají samozřejmě neopakovatelný a originální výraz. Mezi velmi zajímavé nástroje hodící se k didgeridoo (rytmické nástroje ani neuvádím, snad všechny totiž dokáží s didgeridoo dobře souznít) patří, mimo jiné, i flétny. Mimořádně pak ty, kde je, jak říkám, "slyšet vítr", nebo jednoduše - proudění  vydechovaného vzduchu tvořícího zvuk . Mám konkrétně na mysly tři základní druhy dechových nástrojů: šakuhači, panovu flétnu a především fujaru, tento zcela originální a jedinečný slovenský hudební nástroj. Právě tón fujary ve mne vzbuzuje vždy údiv a dřív probouzel zájem si na něj zkusit zahrát. Zvuk z něj totiž doslova připomíná oživlý vzduch a díky používaným hracím, vstupním tlakům, o různé síle, představuje nástro...

Diskuze: 2 komentáře


Vydlabaný eukalyptus:)

 Od začátku mého snažení o vytvoření didgeridoo těch nejlepších zvukových vlastností, jsem chtěl vyrobit nástroj z eukalyptu sám a po „našem“:) Takže pěkně připravit do tvaru, rozříznout a vtisknout do tohoto jedinečného materiálu dutinu dle vlastních zkušeností. Žádní termiti v AU co si dělaj uvnitř stromku více méně co chtěj:))). S masivem eukalyptu z AU (ale nejen z těchto končin, ale i z Řecka, nebo Španělska) je problém. Totiž dovézt, nebo si nechat zaslat, za rozumnou cenu dřevo dobře usušené v kulatině, nebo i v rozumné tloušťce z větší těžby v hranolech, je téměř (zejména z finančního hlediska) nad „lidské síly“:) A to vůbec neberu v potaz byrokracii kolem toho všeho. Měl jsem možnost se o věci něco dozvědět, když jsem se pídil po tom, jak dostat třeba opravdu nádhernej bloodwood v kulatině z Korfu (fytokontrola atd. . . )! Nu a po nějakém čase jsem měl štěstí, když jsem narazil na možnost vyrobit didgeridoo z lepených hranolů eukalyptu pěstovaném v ve Španělsku, v Galicii pro dřevozpracující průmysl. Takže jsem si vlastně opět po delší době udělal n&aac...

Diskuze: 0 komentářů


Aura Video a Didgeridoo

Již podruhé jsem měl možnost si vyzkoušet funkci a působení Aura Video Biofeedback. Toto zařízení pro snímání a převedení aurického vyzařování člověka do viditelného spektra provozuje Milena Svorová v Praze a poskytuje tím zajímavý pohled na vlastní bytost pro širší veřejnost. A to jak v oblasti duševního - emocionálního stavu jedince, tak i pro případný pohled na možný zdroj zdravotních potíží. Velmi zajímavá se také jeví možnost sledovat ve změnách vlastní aury event. duchovní snažení člověka - a to jak bezprostředního charakteru (okamžité změny vědomí), tak z dlouhodobého hlediska.Zcela přirozeně mne tedy zajímala možnost sledování těchto změn v aurickém obalu člověka při hře na didgeridoo a tedy jaksi zviditelnit působení této jedinečné vibrace. Nutno říci, že toto působení je nejlépe viditelné u citlivějších lidí. Nejlépe s odlišnými barvami, tj. vyzařováním vlastní aury, od běžného průměru, řekněme zemitějších, stabilnějších jedinců. No a právě Mile...

Diskuze: 0 komentářů


© by Didgeridoo-art.cz | programming by ProgDan Soft | contact@progdansoft.com