Zajímavosti>> Jak získat dobrý nástroj a péče o něj


Jak získat dobrý nástroj a péče o něj


Jak získat dobrý nástroj

Pokud vás uchvátil onen nenapodobitelný zvuk didgeridoo a sami byste se chtěli na tento nástroj naučit hrát a pořídit si ho, budete pravděpodobně přemýšlet:

  1. podle čeho by se měl zájemce – začátečník rozhodovat,
  2. kde je možné takový nástroj sehnat a
  3. jaké jsou jeho cenové relace v závislosti na materiálu a jeho původu.

Nutno předeslat, že vyloudit základní tón (drone) a naučit se cirkulační dech, pro hru na didgeridoo nezbytný, je možné třeba na rouru od vysavače nebo jako v mém případě na krytku kabelů Telecomu apod. a není nutné hned utrácet peníze za dobré dřevěné didgeridoo. Zvuk na takový plast je sice velmi okleštěný a hráčské možnosti jsou také značně omezené, ale pro začátek ok.

  1. Pokud však přeci si kvalitní nástroj chcete pořídit, měli byste mít především jasno v tom, jaký druh tónu (bas, střed, výšky) se vám nejvíce líbí, popř. rezonuje s vaším nitrem. Z vlastní zkušenosti a nejen ze seminářů, ale vůbec, mohu říci, že toto, poměrně jednoduché kritérium, by mělo být vstupní a rozhodující. Jde o to, že je možné i pro začátečníka naučit se hrát na každý nástroj, jen u některého to může trvat déle. Většině lidí se líbí spíše basové nástroje třeba kolem tónu D, s "měkčím" hracím odporem, které také lépe rozezní, a nutno dodat, že je nakonec takový tón uchvátí. Nicméně to vůbec neznamená, že by se středovým či výškovým didgeridoo měli o moc větší problém, a zkušenost mi to mnohokrát potvrdila. A to právě zrovna u úplných začátečníků! Lidem, kteří si přijedou ke mně event. svůj nástroj vybrat, předvedu každý z nich (jeho zvukové možnosti) a oni většinou po té zkusí "frknout" do toho, který se jim zvukově nejvíce zamlouvá. Pokud nechytí hned základní tón, zkusí jiný nástroj, třeba právě bas, nebo střed, kde to jde ale lépe, a řeknou, že tenhle se jim pozdává víc. A tady je právě ten háček! Protože, když se jich potom zeptám, jestli se jim opravdu zvukově víc líbí, nebo jen šel na poprvé lépe rozezvučet, tak mi ve valné většině potvrdí to druhé. Je to jakýsi reflex: "jen abych na to něco hlavně vyloudil". Ale byla by myslím škoda, dát na první dojem jen proto, že teď to šlo momentálně na ten který nástroj lépe než na ten, co mi zvukově víc sedí.
  2. Po té, co máte jasno v tónině, přijde na řadu věc, kde dobrý nástroj pořídit. U nás je možné koupit jak eukalyptová didgeridoo dovážená z Austrálie, tak tuzemská, vyráběná z našich dřevin a to v různých obchodech, etnoshopech, zejména v Praze a v neposlední řadě, také přes internet. Rozhodně, pokud ještě nezvládáte dobře hru a kupujete třeba eukalypt a ještě k tomu někde v obchodě, kde z 90 % prodávající ani pořádně neví, o co jde, natož aby uměl hrát, a v zásadě chce pouze prodat, si vemte sebou někoho, kdo hru zvládá a důvěřujete mu. Po osobních zkušenostech bych ale tzv. etnoshopy a podobné obchody raději vynechal: mnohdy je cena neúměrně vyšroubovaná v poměru k nevalné kvalitě. Viz článek: Něco málo k eukalyptovým nástrojům. Trochu by mi také vadila určitá anonymita a nechtěl bych domýšlet to dohadování, kdyby nástroj popřípadě praskl nevhodným ošetřením apod. a nebo již prasklý či jinak poškozený byl, což také není úplná výjimka! Zejména u bambusových náhražek, kde však těch pár stovek tak nebolí jako třeba 5000,-Kč u eukalyptu, kde se prasklinka také dobře skryje, jak sem měl možnost již několikrát vidět a hlavně slyšet :(( A přesto se takový poškozený nástroj prodá! Zakoupením přímo u výrobce, který se výrobou již delší čas zabývá, sám hru dobře ovládá, umožní vám si vyzkoušet různé zvukové rozdíly jednotlivých didge a na nástroje dává alespoň minimální záruku a celkově je jeho jednání čitelné, učiníte asi nejlepší krok k získání dobrého didgeridoo. V tomto bodě je nejschůdnější internet a v Čechách se dá na netu již pár výrobců najít. Můžete se v klidu informovat a poté se rozhodnout. Jde přeci o hudební nástroj řádově za tisíce korun a tak není určitý klid při rozhodování od věci.
  3. Cenové relace jsou opravdu různé a záleží na tom, kde si nástroj chcete pořídit. Výše zmíněné etnoshopy a různé obchody nechám stranou, protože ceny jsou vesměs přemrštěné a kvalita nevyzpytatelná. Nechci tím říct, že by se tam nedal sehnat kloudný nástroj, jen riziko oproti koupi přímo u někoho, kdo hru na didgeridoo ovládá a zabývá se také jeho výrobou, je mnohem vyšší. A solidní obchod s eukalypty, kde by jich bylo více pohromadě zatím bohužel v Čechách není. Jeden takový opravdu excelentní i s "excelentními cenami" :)) si pro inspiraci můžete prohlédnout na www.aboriginalart.nl. Takových v Evropě moc nebude :))) Pár lidí sem eukalypty dovezlo nebo dováží, jako třeba můj kamarád, ale je to také víceméně otázka internetu a po té vyzkoušení a výběru na místě. Slušné eukalyptové didgeridoo se dá pořídit od nějakých 4000,-Kč a výš, můžete za něj ale také dát až 10 nebo i 20 tisíc a někdy to může jít ještě dál. Ty ceny jsou však relativní a záleží na prodejci a jeho zdroji. Základní, dobrý nástroj z tuzemských dřevin se dá pořídit kolem 2000,- Kč. Koncertní kousek může být pak i kolem 6000,- Kč. Záleží na preciznosti zpracování, použitém vnitřním profilu nástroje a v neposlední řadě též na materiálu, ze kterého didgeridoo je. Ten pak výsledný zvuk nástroje může krásně podtrhnout, nebo také ne a to vše dohromady, tvoří základ pro vyčíslení ceny. To však mluvím nyní konkrétně o svých nástrojích nabízených na didgeridoo-art.cz, kde zohledňuji zejména zvukovou kvalitu nástroje a jeho vzhled stojí až na druhém místě a to, ať jde o kresbu dřeva, nebo o případnou malbu. Totiž právě u eukalyptových didge můžete vysokou částku zaplatit jen proto, že malbu zhotovil nějaký známý domorodec nebo nástroj sám vyrobil a je tedy originální a také i cena je potom mnohem "originálnější" :-)) A mnohdy nutně nejde ani o známého umělce, přičemž zvukové vlastnosti právě v poměru k ceně, nemusí být nějak zvláštní. Prostě, když eukalypt, tak raději vyzkoušet, pokud to je jen trochu možné. I když třeba můj kamarád si eukalyptové didgeridoo přes internet koupil a to, co prodejce inzeroval, tak také skutečně dostal. Skutečná serióznost, nebo náhoda? Každopádně v tomto případě to vyšlo. Nezbývá než popřát šťastnou ruku.

Péče o didgeridoo

Jestliže už svůj nástroj máte, měli by vám tam, kde jste ho pořídili, říci jakou péči vyžaduje. Čím je impregnovaná dutina, pokud vůbec je, pro případ, že byste impregnaci po letech chtěli obnovit. Jaký materiál byl použit na povrchovou úpravu, ze stejného důvodu atd. Budu nyní však mluvit za sebe a o svých didgeridoo. Nástroje, které se u mne dají pořídit, vyžadují minimální péči.

Na úpravu dutiny používám impregnační a napouštěcí uretan - alkydové, nebo alkydové vodou ředitelné  laky, které se dobře ošetřují dík své voděodolnosti, např. mokrým hadříkem, kdy za pomoci dlouhého klacku krásně hadr dutinou protáhnete a vyčistíte ji. A netrpí ani při přímém styku s vodou jako takovou. Samozřejmě pouze krátkodobě za účelem vyčištění dutiny. Koupat se s ním nedoporučuju :)) Alkyd má i tu výhodu, že obsahuje min. rozpouštědel (začíná na 3%) a většinou má min. látek jako jsou různá sušidla s obsahem silně těkavých látek, těžších kovů a jiných chemikálií, jako tmají řeba různé olejové, syntetické a nitrocelulózové materiály, a tedy při hraní, kdy vnitřek nástroje mění teplotu a vlhkost a je v podstatě ve styku s dechem hráčem, odpadá případné odpařování těchto látek. Ne, že by se umíralo na to, když vám někdo např. naimpregnuje dutinu syntetickým lodním lakem nebo fermeží :) (sám jsem takové nástroje také měl), ale alkyd, zejména vodou ředitelný, mi vychází jednoznačně čistší, bez zápachu, s velmi dobrou schopností navázat se na dřevo a chránit tak dlouhodobě dutinu nástroje. Mimochodem, v Austrálii je úprava dutiny eukalyptů materiály na obdobné, vodou ředitelné bázi velice rozšířená. Co se obnovy takové impregnace týče, není v zásadě po dlouhá léta nutná. Sám své osobní nástroje, které mám některé i více jak 5 let, nijak neobnovuji a to jsou na nich odehrané dlouhé hodiny a po vizuální kontrole dutiny jsem nezjistil nějaké zásadní poškození nebo opotřebení laku. Je nutné si uvědomit, že nedochází k žádnému mechanickému opotřebení jako třeba u podlahy nebo dveří a je tedy zajištěna, v závislosti na intenzitě hraní, dlouholetá ochrana. Z hygienických důvodů je možné dvakrá, čtyřikrát do roka dutinu vyčistit. Jejím prolitím menším množstvím vody či navlhčením mokrým hadrem v dutině narušíme usazenou vrstvu nečistot a poté jednoduchým vytěrákem (hadr připevněný na delší liště atp.) do sucha vytřeme. Protože se uvnitř nástroje během používání průběžně nečistota a nepříjemný pach usazuje (sražená vlhkost z dechu hráče, sliny, prach aj.), je tento způsob  řešením, jak si dutinu vlastního didgeridoo udržet v lepším stavu než bez ní. Není nutné mít jakékoli obavy, že by tímto (navlhčení dutiny didgeridoo) docházelo k nějakému poškození dutiny nebo snad nástroje jako takového. Pokud je samotná dutina dobře ošetřena, je to velmi efektivní a ověřený způsob, aniž by dřevo tímto zacházením trpělo. Zejména pokud třeba do vody, kterou k čištění použijeme, kápneme něco aromatické silice. 

K povrchové úpravě používám polomatný, taktéž akrylátový (vodou ředitelný), tvrzený lak, který se užívá k ošetřený zátěžových dřevěných podlah a nástroji dodá dlouholetou ochranu. Někdy také, když je dřevina opravdu zajímavá, použiji směs tvrzených vosků a olejů, které dodají dřevu zvláštní, přirozený hedvábný lesk. Vše výše zmíněné však nevyžaduje žádnou zvláštní údržbu. A pokud se k nástroji chováte přiměřeně šetrně, vydrží vám povrch nástroje dlouhé roky a roky nezměněn. Na závěr uvedu ještě všeobecně tři body, které je nutné dodržet, aby nedošlo k zásadnímu poškození nástroje:

  1. Po skončení hry nástroj postavit (opřít) do svislé polohy, aby případ. sliny a sražená vlhkost mohla z nástroje volně vytéct ven a zbytečně nezatěžovala povrch impregnace dutiny. V lepším případě je pak možné didgeridoo vytřít (protáhnout) hadrem.
  2. Vyvarovat se rychlým a extrémním změnám teplot. (Důsledek takového zacházení s eukalyptovým didgeridoo, viz foto v článku: Prasklé didgeridoo).
  3. Nevystavovat didgeridoo déle přímému slunečnímu žáru (běžný sluneční svit, např. při hraní v přírodě, není vůbec na závadu), vyvarovat se větších nárazů a nepřiměřenému tlaku a to zejména u nástrojů se slabšími stěnami.

I když didgeridoo působí mnohdy robusně (zejména eukalyptové nástroje nebo i tuzemské se silnějšími stěnami), přesto bych doporučoval přibližně přístup, jako by jste měli v ruce jakýkoli jiný dřevěný hudební nástroj, jako je kytara, housle, flétna. . . . a věnovali mu trochu opatrnosti:) 

Honza Vlach, didgeridoo-art.cz



© by Didgeridoo-art.cz | programming by ProgDan Soft | contact@progdansoft.com