Výroba>> Skladování materiálu

Skladování materiálu

Jsou určité možnosti, kde dřevo pro budoucí didgeridoo sušit a skladovat. Já sám mám možnost využívat zhruba tři typy prostoru, tedy z hlediska proudění vzduchu, průměrné okolní teploty a související vlhkosti. Bylo by asi trochu mimo rámec tohoto příspěvku rozebírat a porovnávat uvedené konkrétně a do detailů a tak jen praktická ukázka zkušeností se sušením materiálu pro budoucí didgeridoo:

 

Účelem je vysušit, pokud možno nenásilně, dřevo tak, aby hotový nástroj nevykazoval po té již žádné destruktivní snahy (následné borcení dřeva, trhlinky, praskání ve spoji již hotového did., či mimo něj aj.). V běžně dostupném prostředí, jako můžou být např. různé zahradní altány, přístřešky, popř. stodola. . . nebo půda domu atd., kde je dobrý přístup vzduchu a dřevo není přímo vystaveno jakkoliv vodě, je určitě nutné dodržet, od doby mýcení, min. roční nebo raději i dvouletou dobu sušení, nebo lépe řečeno předsušení. Získanou kulatinu je rozhodně žádoucí, v co nejkratší době od odříznutí, ponechat v kůře a to pro zachování plynulosti vysychání a vyhnutí se nežádoucím prasklinám. Zaříznutá obě čela kulatiny doporučuji zatřít barvou ze stejného důvodu, neboť právě od konců stromek nebo větev ráda praská díky extrémě rychlému úbytku vázané vlhkosti v těchto místech. Barva částečně zabrání nepřiměřeně rychlému vysychání a zmenší se tedy riziko vážnějšího prasknutí. díky extrémě rychlému úbytku vázané vlhkosti v těchto místech. Osobně používám silnovrstvou akryl. lazuru. Menší prasklina však nemusí být hned velký problém a při samotné výrobě lze prasklé místo dobře stáhnout a slepit - prasklina prakticky zmizí. Dřevo by také v neposlední řadě mělo mít dobrý a rovnoměrný přístup vzduchu ze všech stran. Řešením může být jednoduchý vyvýšený regál (viz foto dole). Asi po půl roce, z důvodu lepšího schnutí, je možno kůru částečně, nebo i zcela odstranit a materiál přesunout k dosušení na dva až čtyři měsíce do prostoru se standardní cirkulací vzduchu okolo cca 18°C a proces sušení plynule a nenásilně dokončit. Záleží však velmi na podmínkách daného prostoru určující úbytek obj. vlhkosti z kulatiny jak v první (předsušení), tak druhé (dosušení) fázy sušení. Celý tento postup je také, nebo spíše zejména, závislý na druhu (tvrdosti) té které dřeviny. Např. u Jasanu, Akátu  nebo Habru není dobré kůru (ani částečně) odstranit ani po 9ti měsících a tedy celková doba sušení, u těchto dřev, se s přehledem vejde do celých dvou let.

Ale možností sušení je však více a dá se, v závislosti na dřevině, experimentovat. Pokud máte např. k dispozici i prostory, jako třeba já, s více méně konstantní teplotou a potažmo i tedy okolní vlhkostí, co nereagují ihned na změnu venkovních teplotních výkyvů, je možné kůru ze stromků (kulatiny) částečně odstranit a po té nechat schnout. Doporučuji to ale dělat jen u méně problematických dřevin s menší pórovitostí a také tvrdostí, ideálním případem je např. Javor nebo Jeřabina, topolovité stromy a obecně polotvrdé dřeviny. Dřevo právě, dík popsanému prostředí, vysychá taktéž plynule a zásadně nepraská, tedy ne rozhodně více, než v nahoře uvedeném způsobu. Dokonce se o něco zkrátí i doba sušení, jak ze zkušenosti vím. Je nutné zmínit, že vyloženě nevhodné dřeviny, pro tento způsob sušení, kdy sečástečně odstraní kůra, jsou jednoznačně Jasan, Dub, Akát, Hloh, Habr, Buk a více méně ovocné dřeviny. Takto, jak bylo řečeno, je možné zacházet tedy jen s polotvrdými dřevinami. 

Nicméně asi většina z těch, co by si své dřevo na didgeridoo chtěla co nejlépe usušit, bude mít k dispozici např. garáž, altán. popř nějakou pergolu... V těchto a podobných prostorách je dík rychlým změnám teplot v závislosti na moment. počasí dobré kulatinu zabalit co nejlépe do plachty nebo dva pytle proti sobě a redukovat tak do jisté míry rychlý úbytek vlhkosti a snížit tím případné trhliny v mase dřeva. Po cca půlroce je možné izolaci částečně povolit, uvolnit aby ke dřevu mohlo dostat trochu více vzduchu a po dalším půlroce opět o něco více a tak postupně až k doschnutí.

 

skladovani

skladovani2