Vydlabaný eukalyptus:)
Od začátku mého snažení o vytvoření didgeridoo těch nejlepších zvukových vlastností, jsem chtěl vyrobit nástroj z eukalyptu sám a po „našem“:) Takže pěkně připravit do tvaru, rozříznout a vtisknout do tohoto jedinečného materiálu dutinu dle vlastních zkušeností. Žádní termiti v AU co si dělaj uvnitř stromku více méně co chtěj:))). S masivem eukalyptu z AU (ale nejen z těchto končin, ale i z Řecka, nebo Španělska) je problém. Totiž dovézt, nebo si nechat zaslat, za rozumnou cenu dřevo dobře usušené v kulatině, nebo i v rozumné tloušťce z větší těžby v hranolech, je téměř (zejména z finančního hlediska) nad „lidské síly“:) A to vůbec neberu v potaz byrokracii kolem toho všeho. Měl jsem možnost se o věci něco dozvědět, když jsem se pídil po tom, jak dostat třeba opravdu nádhernej bloodwood v kulatině z Korfu (fytokontrola atd. . . )!
Nu a po nějakém čase jsem měl štěstí, když jsem narazil na možnost vyrobit didgeridoo z lepených hranolů eukalyptu pěstovaném v ve Španělsku, v Galicii pro dřevozpracující průmysl. Takže jsem si vlastně opět po delší době udělal nástroj v kategorii „New line“ které jsem v minulosti vyráběl častěji. Tento materiál se často používá na zátěžové podlahy, venkovní terasy, okna atp. A to pro svou odolnost v otěru, hustotu a tvrdost. Na plantážích, tento druh eukalyptu a v této oblasti kde se pěstuje, sice nedosahuje hodnot jako některé druhy narostlé v buši v AU, nicméně dodavatel garantuje kolem 860 na m3 což bylo pro mne určující, no a je to opravdu o něco víc než u nás třeba nejtvrdší habr (730 – 800kg na m3). Pro srovnání - určité druhy v AU např. melee, bloodwood (obchodní názvy), dosahují hodnot okolo 1100kg na m3. Musím říct, že již při opracování se tato jeho tvrdost a hustota projevily a to zejména při tvorbě samotné dutiny:). Ale i ve výsledném zvukovém efektu je tato dřevina, tedy její tvrdost, „slyšitelná“. Jako tón jsem zvolil hluboké A (zvuk. ukázka) neboť mám k dispozici již několikrát odzkoušenou dutinu v této tónině na jiných našich dřevinách a rozměr dodaného masivu byl také pro tento nástroj vhodný. Což byla i zároveň výhoda pro srovnávání. Co je však na použitém profilu nejcenější, je snadná aplikace prvních dvou přefuků, což u podobných nástrojů v tomto ladění není zas tak obvyklé. Jde o vyvážený poměr spotřeby vzduchu ( u takto hlubokých nástrojů je o něco větší) při hře a tedy i sílu zpětného tlaku, který z velké části ovlivňuje tvorbu přefuků. Pro někoho, zejména pro začátečníky, by mohli být zvukové rozdíly minimální (např. oproti našemu jasanu nebo habru) ale pro zkušenějšího hráče, který má už nějaké to „dřevo naposlouchané“ tam určitý rozdíl je a kdo toto ocení, užije si skutečně silný, pronikavý a čistý tón.
V podstatě jsem tímto počinem navázal na můj zájem dělat didgeridoo i z cizokrajných dřevin a alternativních materiálů (viz. související články dole) a v budoucnu mám v plánu se pustit do nástroje např. z jatoby či ipé, které jsou svou tvrdostí a hustotou okolo 1000kg na m3 a v podstatě jsou rovnocenou konkurencí AU ekalyptům. Již jsem takto v minulosti zpracoval Massarandubu která má obdobné hodnoty jako výše uvedená dřeva, ale obsahuje mastné silice a při lepení to může být problém - vyžaduje pečlivější chemické ošetření lepených ploch. Jako asi u všeho je určitým problémem pořizovací cena těchto dřevin a tak to chce štěstí, čas a sehnat něco ve slevě anebo nějakou u prodejce prostě ukecat:)
Chtěl bych touto cestou, v případě zájmu, nabídnout zhotovení identického didgeridoo v této tónině, tvaru i materiálu (viz uvedená foto), rozměry tohoto nástroje jsou 180 x 7,5cm. Samozřejmě je možné totožný profil dutiny (a samozřejmě tedy i tón A) vtisknout i do našich dřevin jako je např jasan nebo habr, které se (z našich dřev) eukalyptu nejvíce přibližují. A nebo, pokud by měl někdo zájem z tohoto španělského eukalyptu i o jiný nástroj, může zadat vlastní požadavky a dohodneme poté možnosti individuálně.